
Tożsamość organizacyjna to zespół atrybutów oraz wartości, które umożliwiają marce przedstawić się w indywidualny, odrębny od konkurencji sposób. Prawidłowo prowadzona jest jednym z najbardziej skutecznych, najefektywniejszym środkiem wzbudzania zaufania wśród klientów. Usprawnia wprowadzenie przez firmę nowych usług, produktów lub wejście na nowe rynki. Niejako upraszczając, tożsamość organizacyjna, to odpowiedzi na pytania:
Czym jest organizacja? Po co istnieje?
S. Black w swojej książce o Public Relations, przedstawia tożsamość organizacyjną jako złożoną osobowość, którą tworzą elementy następujące elementy składowe:
- historia,
- kultura,
- styl zarządzania,
- reputacja.
Czyli zestaw charakterystyk niematerialnego wymiaru marki. Tego typu stwierdzenie padło w roku 1958 i zostało użyte przez Pierre Martineau, który opisał niezwykły charakter sklepów jako niematerialny wymiar osobowości. Kilka lat później, bo w 1970 roku pierwszą ważną korzyść osobowości marki przedstawił King twierdząc, że ludzie wybierają markę w dokładnie taki sam sposób jak wybierają przyjaciół – czyli sprawdzają ich umiejętności i atrybuty fizyczne, a potem zaczynają je lubić, jeśli spełniają ich pragnienia i potrzeby. Od tego czasu osobowością marki zaczęto określać wszelkie te właściwości produktu czy usługi, które nawiązywały do ich funkcjonalności. Z czasem zaczęto nazywać nią takie cechy marki, które mogły oznaczać różne cechy ludzkie. Obecnie najczęściej wykorzystywana definicja osobowości marki określa ją jako zestaw ludzkich właściwości powiązanych z marką.
Komunikacja marketingowa
Komunikacja jest ważna dla organizacji, zarówno ta wewnętrzna pomiędzy pracownikami lub kierownikiem i zespołem, jak i komunikacja marketingowa marki skierowana do grupy docelowej danej organizacji. To, w jaki sposób marka komunikuje się ze swoimi odbiorcami znacząco wpływa na jej odbieranie, czyli na jej wizerunek i tożsamość. Dlatego ważne jest, by w procesie prowadzenia organizacji, nie zapominać o precyzyjnie przygotowanym planie komunikowania się z klientem, określeniu sposobów komunikacji, celów, a także kanałów dotarcia z komunikatem.
Można przyjąć pewną ogólną klasyfikację komunikacji marketingowej, która przedstawia się następująco:
Elementy komunikacji
– public relations (PR)
– całościowa identyfikacja wizualna (CI)
– publicity (tworzenie rozgłosu)
– sponsorowanie firmy
Promocja produktu, usługi lub idei
– reklama
– sponsorowanie produktu
– inne rodzaje promocji produktu
Promocja sprzedaży
– promocja handlowa
– promocja konsumencka
– promocja wewnętrzna
– merchandising
Promocja osobista (bezpośrednia lub pośrednia)
– akwizycja i przedstawicielstwo, agencja
– sprzedaż osobista, telemarketing
– demonstracje i pokazy
Badania otoczenia promocji
– badania promocji konkurencyjnej
– badania rynku promocji
– badania odbiorców promocji
– badania kanałów przekazu
Badania elementów promocji
– badania skuteczności środków promocji
– badania efektywności działań promocyjnych
Źródło: Kaczmarczyk S., Problemy zarządzania, finansów i marketingu nr 39, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2015, str. 35
System identyfikacji wizualnej (Corporate Identity)
Jest to zbiór wszystkiego, co może wyróżnić firmę na tle konkurencji i pomóc ją zidentyfikować. Celem opracowania tego systemu jest stworzenie jednolitej i spójnej koncepcji prezentacji wizualnej firmy nawiązując do jej misji i strategii funkcjonowania. Konsekwentne korzystanie z ustalonych wzorców buduje pozytywne wyobrażenie o marce, jej ofercie, personelu i odbiorcach,
Identyfikacja wizualna składa się z następujących elementów:
- nazwa firmy,
- logo i logotyp,
- znaki bazowe (fonty, kolorystyka, rozmiar czcionki etc.),
- stałe wytyczne promocyjne (na przykład zasady kompozycji reklamy).
Spełnia funkcje:
a) identyfikacyjną (wskazanie konkretnego przedsiębiorstwa),
b) konkurencyjną (wyróżnienie go spośród innych, konkurencyjnych marek),
c) informacyjną (przekazanie podstawowych informacji na temat marki).