
Rynek e-commerce cały czas się rozwija. Badania pokazują, że ponad 60% sklepów internetowych to sklepy, które istnieją na rynku od mniej niż 3 lat. Dodatkowo przez internet kupujemy coraz więcej. Ale posiadanie samego sklepu w sieci nie wystarczy. Potrzebna jest wiedza dotycząca jego promocji w sieci. Jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych? Od czego zacząć? I czy każdy może te działania wykonać samemu?
Odpowiednia struktura treści w sklepie internetowym
Na samym początku przyda Ci się dokładna analiza treści zawartych w Twoim sklepie internetowym. Sprawdź aktualną widoczność w wyszukiwarce Google, ilość wyświetleń, konwersje oraz pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Zerknij również na konkurencję. Być może istnieją frazy,słowa kluczowe, na które pozycjonuje się Twoja konkurencja, a Ty jeszcze nie.
Przejrzyj również miejsca, w których możesz dokonać optymalizacji. Zrób listę kategorii i produktów, bo to one będą odgrywać kluczową rolę w tym procesie. Ale pamiętaj, że pozycjonowanie sklepów internetowych to także sfera blogowa. Ciekawe wpisy pisane w oparciu o odpowiednie słowa kluczowe potrafią wygenerować naprawdę sporo ruchu.
Wypisz właściwe słowa kluczowe
Przygotuj listę słów kluczowych, na które chcesz, aby Twój sklep internetowy był widoczny w wyszukiwarce. Aby to zrobić przejrzyj takie miejsca jak:
• Planner Słów Kluczowych od Google;
• sama wyszukiwarka;
• Google Trends;
• strony konkurencji.
Słowa kluczowe dopasuj do odpowiednich sekcji w Twoim sklepie internetowym, tj. do stron produktowych, podstron kategorii oraz bloga firmowego. Frazy możesz również wykorzystać do pozycjonowania strony głównej.
Im lepiej podejdziesz do tego etapu swoich działań, tym lepiej dla Ciebie. Dzięki temu ograniczysz popełnienie błędów związanych z kanibalizacją słów kluczowych czy pozycjonowaniem na zbyt ogólne i nisko konwertujące frazy.
Stwórz treści lub zoptymalizuj istniejące
Ale najpierw określ, które z Twoich treści są ważniejsze. Być może chciałbyś na samym początku wypromować tylko konkretne produkty lub kategorie w sklepie. Zacznij od nich. Pamiętaj, że pozycjonowanie sklepów internetowych to proces, który trwa nawet kilka miesięcy i dopiero wtedy zauważysz efekty.
Wybrane słowa kluczowe umieszczaj w tekstach z opisami produktów czy kategorii. Dbaj jednocześnie o naturalność treści. Przyjmuje się, że w opisie produktu fraza powinna zostać zawarta maksymalnie 2 razy, gdy mamy do czynienia z tekstem o długości około 300 słów. Używaj synonimów oraz odmieniaj słowa kluczowe. Przy dłuższych tekstach kieruj się zasadą jednej frazy kluczowej na 150 słów.
Sklep internetowy, a blog firmowy
Coraz częściej właściciele sklepów internetowych decydują się na prowadzenie sekcji blogowej. I bardzo dobrze, bo przynosi ona wymierne korzyści. Ciekawe wpisy przyciągają czytelników i jeśli sprytnie przemycimy w nich nasze produkty, możemy zachęć ich do skorzystania z oferty. Dodatkowo przy pomocy odpowiedniego linkowania wewnętrznego między poszczególnymi artykułami jesteśmy w stanie zbudować strukturę lejka sprzedażowego, czyli przeprowadzić klienta przez cały proces zakupowy – od momentu poznania marki, po jej polubienie, aż do finalizacji zamówienia.
Z blogiem firmowym sprawa jednak nie jest aż tak prosta. Należy dobrać takie słowa kluczowe, które jednocześnie będą generowały ruch i nie staną się trudne do optymalizacji. Jednak pozycjonowanie sklepów internetowych przy pomocy sfery blogowej to potężne narzędzie – zwłaszcza w dobie czasów, w których konsumenci są ślepi na obecne dookoła reklamy.