Reklama internetowa to reklama, która wykorzystuje platformy internetowe do promocji produktu lub usługi. Innymi słowy, polega na wykorzystaniu różnych mediów internetowych (e-mail, sieci społecznościowe, wyszukiwarki, strony internetowe…) w celu dostarczenia komunikatu promocyjnego do potencjalnych klientów, niezależnie od tego, czy znają firmę, czy nie.
Z ponad 4,5 miliardami użytkowników internet stał się globalną wizytówką, w której firmy mogą oferować produkty i usługi. Według danych uzyskanych przez WARC, inwestycje w reklamę internetową rosną pięciokrotnie szybciej niż wydatki na reklamę tradycyjną i jest to już najważniejsza forma reklamy w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Chiny czy Wielka Brytania.
Jakie rodzaje reklamy występują w internecie?
SEM czyli reklama w wyszukiwarkach
W tym rodzaju reklamy internetowej firma płaci za pojawienie się wśród pierwszych wyników wyszukiwarek (głównie Google), gdy internauci wpisują określone słowa kluczowe (na przykład „hydraulicy w Poznaniu”). Działa to poprzez system oparty na koszcie za kliknięcie, w którym firma płaci tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w jej reklamę.
Media społecznościowe
Polega to na wykorzystaniu platform społecznościowych do dotarcia z przekazem firmy. Twitter, Facebook czy Instagram oferują firmom możliwość reklamowania swoich profili i publikacji. Wyróżnia się duży potencjał segmentacyjny tych platform, dzięki danym, które zbierają od użytkowników. Coraz popularniejsi są także infuencerzy, którzy wykorzystują swoje zasięgi i lojalność fanów do promowania produktów. Tutaj dowiesz się więcej o influencerach: https://www.polecisz.pl/prowadzisz-biznes-infulencer-twoja-reklama
Baner reklamowy
W reklamie banerowej, firma generuje obraz lub wideo, które następnie pojawia się na różnych stronach internetowych, które zapewniają miejsce dla niego. Platformy to blogi, media lub inne strony internetowe, które gromadzą znaczny ruch lub mają określoną publiczność, która jest interesująca dla firmy. Po kliknięciu w baner internauci są zazwyczaj przekierowywani na inną stronę, która może być stworzona specjalnie na potrzeby kampanii banerowej (landing page) lub może być częścią strony firmowej. Jeśli zaprojektujemy atrakcyjny baner i właściwie wybierzemy strony internetowe, na których będzie się on pojawiał, biorąc pod uwagę grupę docelową biznesu i jego lokalizację, może to być niezwykle skuteczna metoda reklamy zarówno w pozyskiwaniu nowych klientów, jak i w nagłaśnianiu działalności lub konkretnej oferty.
Reklama natywna
Ten rodzaj reklamy, podobnie jak banery, również opiera się na „zakupie” miejsca na blogach i stronach internetowych osób trzecich, np. Chodzi o treści identyfikowane jako reklama, ale pasujące wyglądem i stylistyką do regularnych treści medium, tak że można je z nimi pomylić. Muszą one być interesujące dla czytelnika strony, aby nie zostały uznane za zbyt inwazyjne. Zwykle wymagają one większej inwestycji niż banery.